Prima pagină > Uncategorized > Energia: hrana desăvarşirii

Energia: hrana desăvarşirii

„Sănătatea oamenilor este fundamentul de care depinde

intreaga lor fericire şi toate puterile lor ca stat.”

Benjamin Disraeli

Am văzut că fiziologia este calea spre desăvarşire. Unul din felurile in

care fiziologia poate fi afectată este schimbarea modului in care vă folosiţi

sistemul muscular- vă puteţi schimba ţinuta, expresia facială şi respiraţia.

Tot despre ce vorbesc in această carte depinde şi de nivelul de sănătate a

funcţionării biochimice. Acest lucru presupune că vă curăţaţi şi vă hrăniţi

corpul, şi nu vi-l imbacsiţi şi nu vi-l intoxicaţi. In acest capitol, vom arunca

o privire la temelia fiziologiei – ce mancaţi şi ce beţi, şi cum respiraţi.

Eu numesc energia – hrana desăvarşirii. Puteţi să vă schimbaţi

reprezentările interioare cat e ziua de lungă, dacă biochimia este dată

peste cap, ea va determina creierul că creeze reprezentări distorsionate.

Intregul sistem va fi dat peste cap. De fapt, este chiar foarte puţin probabil

să aveţi dispoziţie să folosiţi ceea ce aţi invăţat.

Puteţi avea cea mai frumoasă maşină de curse din lume, dar dacă incercaţi

s-o faceţi să meargă cu bere, nu va funcţiona. Puteţi avea maşina potrivită

şi combustibilul potrivit, dar dacă bujiile nu se aprind bine, nu veţi realiza

cea mai bună performanţă. In acest capitol vă voi impărtăşi cateva ganduri

despre energie şi cum să faceţi s-o ridicaţi la niveluri de varf. Cu cat

nivelul energiei va fi mai ridicat, cu atat corpul va fi mai eficient. Cu cat

va fi corpul mai eficient, cu atat vă veţi simţi mai bine şi vă veţi folosi

mai bine talentul pentru a obţine rezultate remarcabile.

Ştiu din proprie experienţă despre cat de importantă este energia şi

farmecul pe care belşugul ei il poate slobozi. Aveam 135 kg. Acum am

105. inainte, nu căutam toate mijloacele prin care să duc o viaţă echilibrată.

Fiziologia mea nu mă ajuta să obţin rezultate remarcabile. Ceea ce puteam

invăţa, face şi crea era pe planul al doilea, după ceea ce mancam şi ceea

ce vedeam la televizor. Dar intr-o zi am hotărat că obosisem să mai

trăiesc aşa, aşa că am inceput să studiez cum să procedez să am o sănătate

de fier şi atunci am imitat oameni care reuşiseră acest lucru cu ei inşişi.

Domeniul nutriţiei era atat de contradictoriu şi derutant incat nu ştiam

cu ce să incep. Am citit o carte in care scria să faci asta, asta, şi asta şi ai

să trăieşti veşnic. M-am entuziasmat teribil – pană cand am dat de altă

carte, in care scria că dacă faci toate acele lucruri despre care se scria in

prima, ai să mori, aşa că trebuie să faci aia, aia, şi aia. Sigur că după ce

am citit-o pe a treia, am constatat că le contrazicea pe celelalte două.

Toate erau scrise de medici, cu toate astea, nu cădeau de acord asupra

problemelor de bază.

Eu nu căutam acreditări. Ceea ce vroiam eu erau rezultatele. Aşa că am

găsit oameni care obţinuseră rezultate cu propriul lor corp, oameni care

fremătau de sănătate. Am aflat ce făceau ei şi am făcut şi eu la fel. Am

adunat tot ce invăţasem intr-un set de angajamente sau principii pentru

uzul propriu şi am iniţiat un program de 60 de zile de trai sănătos. Am

aplicat zilnic aceste principii şi astfel am slăbit 15 kg in ceva mai mult de

30 de zile. Ceea ce era mai important era că găsisem in sfarşit un mod de

viaţă fără incordare nervoasă şi fără dietă fixă (remarcaţi ce cuvant formează

primele trei litere din cuvantul „dietă” – „die = a muri, in lb.engleză), un

mod care ţinea seamă de felul in care funcţiona corpul meu.

Vă voi dezvălui aici principiile după care am trăit in ultimii cinci ani.

Dar inainte de acest lucru, să vă dau un exemplu al felului in care mi-au

transformat ele fiziologia. Aveam nevoie de opt ore de somn. Mai aveam

nevoie şi de trei ceasuri deşteptătoare ca să mă trezească dimineaţa: unul

care să sune, altul care să deschidă radioul şi al treilea ca să aprindă luminile.

Acum pot ţine un seminar toată seara, mă pot culca la ora unu sau doua

noaptea şi mă trezesc după cinci sau şase ore de somn, complet odihnit,

zdravăn şi plin de energie. Dacă circuitul meu sanguin ar fi fost poluat,

dacă nivelul energiei mele ar fi fost viciat, aş fi incercat să obţin maximum

dintr-o fiziologie jalnică. In schimb, acum pornesc de la o fiziologie care

imi permite să-mi mobilizez toate capacităţile mele fizice şi mentale.

In acest capitol vă voi dezvălui şase secrete pentru a avea o fiziologie

puternică, de neinfrant. Multe din cele ce vă voi spune se vor bate cap in

cap cu lucruri in care aţi crezut dintotdeauna. Altele se vor ridica impotriva

unor noţiuni pe care le aveţi acum privitoare la o sănătate solidă. Dar

aceste şase principii au funcţionat spectaculos şi pentru mine şi pentru

oameni cu care am lucrat, ca şi pentru alte mii de oameni care practică o

ştiinţă a sănătăţii numită igienă naturală. Aş vrea să vă gandiţi cu atenţie

dacă v-ar putea folosi şi vouă şi dacă obiceiurile voastre actuale de sănătate

sunt cele mai eficiente pentru corpul vostru. Aplicaţi aceste şase principii

timp de 10-15 zile şi judecaţi-le valabilitatea in funcţie de rezultatele pe

care le obţineţi asupra corpului vostru, şi nu după ceea ce poate aţi fost

invăţaţi să credeţi. Incercaţi să inţelegeţi cum funcţionează corpul vostru,

respectaţi-l şi aveţi grijă de el, iar el va avea, la randul lui, grijă de voi.

Aţi invăţat cum să vă controlaţi creierul. Acum trebuie să invăţaţi cum să

vă controlaţi corpul.

Haideţi să incepem cu primul secret al sănătăţii de fier – puterea

respiraţiei. Temelia sănătăţii este un circuit sanguin sănătos, sistemul care

transportă oxigenul şi substanţele hrănitoare spre toate celulele corpului

vostru. Dacă aveţi un sistem circulator sănătos, veţi trăi o viaţă lungă şi

sănătoasă. Mediul il constituie circuitul sanguin. Care este insă butonul

care controlează acest sistem? Respiraţia. Este felul in care vă oxigenaţi

corpul in intregime, stimulandu-vă astfel procesul electric al fiecărei

celule.

Să privim mai indeaproape cum funcţionează corpul. Respiraţia nu

controlează numai oxigenarea celulelor. Mai controlează şi circulaţia

lichidului limfatic, care conţine globulele albe cu rol de protecţie a

organismului. Ce este sistemul limfatic? Unii il consideră ca fiind sistemul

de canalizare al corpului. Fiecare celulă din organism este inconjurată de

limfă. Aveţi in organism de patru ori mai multă limfă decat sange. Iată

cum funcţionează sistemul limfatic. Sangele este pompat din inimă prin

artere către capilarele subţiri şi permeabile. Sangele transportă oxigen şi

substanţe hrănitoare către capilare, de unde sunt apoi difuzate in acest

fluid din jurul celulelor, numit limfă. Celulele, care ştiu exact de ce au

nevoie, iau oxigenul şi apoi excretă toxine, o parte din acestea trecand

inapoi in capilare. Insă celulele moarte, proteinele din sange precum şi

alte substanţe toxice trebuie să fie indepărtate de sistemul limfatic. Iar

sistemul limfatic este pus in funcţiune prin respiraţia profundă.

Celulele corpului depind de sistemul limfatic, aceasta fiind singura

cale de evacuare a cantităţilor mari de material toxic şi lichid in exces,

care restrang cantitatea de oxigen. Lichidul trece prin nodulii limfatici,

unde sunt neutralizate şi distruse celulele moarte şi alte substanţe toxice,

cu excepţia proteinelor din sange. Ce importanţă are sistemul limfatic?

Dacă el ar fi inchis timp de 24 de ore, aţi fi morţi ca urmare a blocării

proteinelor din sange şi a lichidului in exces din jurul celulelor.

Sistemul sanguin are o pompă, care este inima. Dar sistemul limfatic

nu are aşa ceva. Singurul mod in care sistemul limfatic este pus in mişcare

este prin respiraţie şi mişcare musculară. Aşa incat dacă vreţi să aveţi un

sistem circulator sănătos cu o limfă eficientă şi un sistem imunitar eficient,

trebuie să respiraţi adanc şi să faceţi mişcări care să le stimuleze. Uitaţi-vă

cu atenţie la orice „program de sănătate” dacă nu vă invaţă intai şi intai

cum să vă curăţaţi organismul prin respiraţie eficientă.

Dr. Jack Shields, un extrem de apreciat limfolog din Santa Barbara,

California, a condus recent un interesant studiu de cercetare a sistemului

imunitar. A introdus mici camere video in corpul unor oameni ca să vadă

ce anume stimulează sistemul limfatic. A constatat că cea mai eficientă

cale pentru a realiza acest lucru este printr-o respiraţie diafragmatică

adancă. Aceasta creează un fel de vacuum care absoarbe limfa prin circuitul

sanguin şi măreşte viteza cu care corpul elimină toxinele. De fapt, prin

respiraţie profundă şi exerciţiu fizic, acest proces este de 15 ori mai rapid.

Dacă după citirea acestui capitol vă alegeţi doar cu inţelegerea importanţei

respiraţiei profunde, v-aţi putea imbunătăţi spectaculos sănătatea

corpului. Acesta este motivul pentru care sisteme de sănătate precum

yoga se concentrează atat de atent asupra respiraţiei sănătoase. Nu există

ceva mai bun pentru curăţarea corpului.

Nu trebuie să te gandeşti prea mult ca să-ţi dai seama că dintre toate

elementele necesare pentru o sănătate bună oxigenul este esenţial. Este

totuşi interesant de remarcat cat este el de important. Dr. Otto Warburg,

premiat cu Premiul Nobel şi director al Institutului de Fiziologie Celulară

Max Planck, a studiat efectul oxigenului asupra celulelor. El a putut

transforma celule sănătoase, normale in celule maligne doar scăzand

cantitatea de oxigen cu care erau alimentate. Munca lui a fost continuată

aici in Statele Unite de Dr. Harry Goldblatt. In Journal of Experimental

Medicine (1953), Goldblatt a descris experimentele făcute pe o specie de

şobolani despre care se ştia că nu pot dezvolta ţesuturi maligne. El a

prelevat ţesuturi cu celule de la pui de şobolani şi le-a impărţit in trei

grupe. Una dintre grupe a fost pusă intr-un vas sub un clopot de sticlă şi

a fost complet lipsită de oxigen pană la 30 minute o dată. Ca şi Dr.

Warburg, Goldblalt a descoperit că după cateva săptămani, multe din

aceste celule au murit, altele şi-au incetinit dezvoltarea, iar altele au

inceput să-şi schimbe structura, căpătand aspect de celule maligne.

Celelalte două grupe de celule au fost ţinute sub clopote de sticlă unde

conţinutul de oxigen era menţinut constant la concentraţii din atmosferă.

După 30 de zile, Dr. Goldblatt a injectat toate cele trei grupe de celule

in trei grupe separate de şobolani. După două săptămani, timp in care

celulele au fost readsorbite in ţesuturile animalelor, nu s-a intamplat nimic

cu grupele normale. Dar toţi şobolanii din grupa cu celule care au fost

lipsite periodic de oxigen au dezvoltat ţesuturi maligne. Experimentul a

fost repetat după un an. Ţesuturile maligne au rămas maligne, iar celulele

normale au rămas normale.

Care este concluzia? Cercetătorii au ajuns să creadă că lipsa oxigenului

pare să joace un rol major in tranformarea celulelor normale in celule

maligne sau canceroase. In mod sigur afectează calitatea vieţii celulelor.

Ţineţi minte că nivelul sănătăţii voastre este dat de nivelul sănătăţii vieţii

celulelor voastre. Astfel, oxigenarea din belşug a sistemului vostru ar

părea să fie prioritatea nr. 1, iar respiraţia eficientă este in mod cert

punctul de plecare.

Problema este că cei mai mulţi oameni nu ştiu cum să respire. Unul

din trei americani se imbolnăveşte de cancer. La sportivi insă, rata este

de unu la şapte la nivelul americanului mediu. De ce? Aceste studii incep

să ne ofere o explicaţie. Sportivii oferă circuitului sanguin elementul său

cel mai important şi mai vital – oxigenul. O altă explicaţie este că sportivii

işi stimulează sistemul imunitar să funcţioneze la putere maximă

stimuland astfel mişcarea limfei.

Haideţi să vă impărtăşesc care este cel mai eficient mod de a respira ca

să vă curăţaţi organismul. Iată cum trebuie să respiraţi: un timp inspiraţi,

4 timpi ţineţi aerul şi 2 timpi expiraţi. Dacă aţi inspirat 2 secunde, ţineţi

aerul 16 secunde şi expiraţi 8 secunde. De ce trebuie să expiraţi de două

ori mai mult decat inspiraţi? Pentru că in timpul expiraţiei eliminaţi toxine

prin sistemul limfatic. De ce să ţineţi aerul de patru ori mai mult? Pentru

că aşa puteţi să vă oxigenaţi sangele şi să vă activaţi sistemul limfatic.

Atunci cand respiraţi, trebuie să incepeţi s-o faceţi din profunzime, din

abdomen, ca un aspirator care scapă de toxine in sistemul circulator.

Cat de foame vi se face după sport? Vreţi să vă aşezaţi şi să mancaţi o

friptură mare după ce aţi alergat 6 km? Ştim că de fapt nimeni nu face

aşa. De ce? Pentru că prin respiraţie sănătoasă, organismul vostru obţine

deja ceea ce ii trebuie cel mai mult. Iată deci care este primul secret al

unei vieţi sănătoase. Opriţi-vă şi respiraţi adanc de zece ori, respectand

proporţia de mai sus, cel puţin de trei ori pe zi. Care este proporţia? Un

timp inspiraţi, 4 timpi ţineţi aerul şi 2 timpi expiraţi. De exemplu, incepand

din abdomen, trageţi aer adanc pe nas in timp ce număraţi pană la 7 (sau

mai mult ori mai puţin, in funcţie de capacitatea voastră). Ţineţi-vă respiraţia

de patru ori mai mult decat aţi inspirat, adică 28 in cazul de faţă.

Apoi expiraţi incet pe gură un timp dublu faţă de cel in care aţi inspirat,

adică 14. Nu trebuie să vă forţaţi niciodată. Vedeţi ce proporţie puteţi

alcătui, dezvoltandu- vă in timp capacitatea pulmonară. Faceţi 10 astfel

de respiraţii de trei ori pe zi şi veţi observa o imbunătăţire simţitoare a

sănătăţii voastre. Nu există aliment sau tabletă de vitamine pe lumea asta

care să poată face ce face un exerciţiu excelent de respiraţie.

Cealaltă componentă esenţială a procesului de respiraţie sănătoasă este

gimnastica aerobică zilnică*. Este bine să alergi, deşi este puţin cam

stresant. Este excelent să inoţi. Dar unul dintre exerciţiile cele mai bune

şi care se poate face pe orice vreme este să săriţi pe o plasă elastică, ceea

ce este uşor accesibil şi produce un stres minim. Este important ca acest

exerciţiu concentrat să fie făcut fără un stres exagerat. Trebuie s-o luaţi

incet şi cu grijă, pană cand ajungeţi la 30 de minute fără efort, fără stres

şi fără să obosiţi. Construiţi o temelie solidă inainte să incepeţi să alergaţi

sau să săriţi in sus şi in jos. Dacă exersaţi corect, veţi putea respira adanc

şi continua pană cand obţineţi un rezultat bun. Există multe cărţi despre

exerciţiile la plasă elastică şi despre modul in care ele intăresc fiecare

organ din organism. Rezervaţi-vă timp să practicaţi această formă de

exerciţiu care vă lungeşte viaţa. N-o să vă pară rău.

Al doilea secret este să mancaţi alimente cu conţinut ridicat de apă.

Şaptezeci la sută din suprafaţa planetei noastre este acoperită cu apă. Optzeci

*Aerobic inseamnă prin definiţie „a exersa cu aer”.

la sută din organismul vostru este apă. Ce credeţi că trebuie să conţină un

mare procent din alimentaţia voastră? Trebuie să vă asiguraţi că 70% din

alimentele pe care le mancaţi conţin multă apă. Aceasta inseamnă fructe şi

legume proaspete, ori suc proaspăt obţinut prin stoarcerea lor.

Unii recomandă să bem 8-12 pahare cu apă pe zi pentru a „spăla cu jet

organismul”. Ştiţi ce nebunie este asta? Mai intai că in cele mai multe

cazuri apa nu este aşa de bună de băut. Există riscul să conţină clor, fluor.

minerale şi alte substanţe toxice. Cea mai bună idee este să beţi apă distilată.

Dar indiferent ce fel de apă beţi, nu vă puteţi spăla organismul inecandu-1.

Cantitatea de apă pe care o beţi trebuie să fie dictată de sete.

In loc să incercaţi să vă spălaţi cu jet organismul inundandu-1 cu apă.

mai bine mancaţi alimente care au un conţinut natural de apă – alimente

care conţin apă. Nu sunt decat de trei feluri pe planeta noastră: fructe,

legume şi seminţe incolţite. Toate acestea vă vor furniza din abundenţă

apă – substanţa care curăţă şi care este dătătoare de viaţă. Atunci cand

cineva se hrăneşte cu alimente cu conţinut scăzut de apă, aproape este

garantată funcţionarea nesănătoasă a organismului. După cum afirmă

medicul Alexander Bryce in cartea sa The Laws of Life and Health (Legi le

vieţii şi sănătăţii): „Atunci cand in organism intră prea puţin lichid, sangele

păstrează o greutate specifică mai mare, iar substanţele toxice provenite

din regenerarea celulelor şi ţesuturilor sunt incomplet eliminate. Astfel

organismul este intoxicat de propriile sale excreţii, şi nu sunt prea multe

de spus decat că principala cauză este cantitatea insuficientă de lichid

care nu a reuşit să scoată in formă de soluţie reziduurile provenite de

la celule.”

Dieta voastră ar trebui să vă ajute organismul in procesul de curăţare,

nu să vi-1 impovăreze cu o hrană nedigerabilă. Acumularea reziduurilor

in organism favorizează apariţia bolilor. Pentru a avea cat mai puţine

reziduuri şi substanţe toxice in circuitul sanguin şi in organism am putea,

pe de-o parte, să limităm ingerarea acelor alimente sau substanţe care

ingreunează funcţionarea organelor de eliminare; pe de altă parte, ar trebui

să alimentăm organismul cu suficientă apă pentru a ajuta la diluarea şi

eliminarea unor asemenea reziduuri. Dr. Bryce continuă: „Chimiştii nu

cunosc nici un lichid care să dizolve atat de multe substanţe solide, cum

este apa, care este, intr-adevăr, cel mai bun solvent care există. De aceea,

dacă sunt furnizate cantităţi suficiente de apă, intregul proces de hrănire

este stimulat pentru că efectul paralizant al produşilor reziduali toxici

este eliminat prin dizolvarea şi eliminarea lor prin rinichi, piele, aparatul

excretor sau plămani. Dacă insă aceste materiale toxice sunt acumulate in

organism, pot apărea tot felul de boli.”

De ce boala de inimă este ucigaşul vostru nr. 1? De ce auzim de oameni

căzand pe neaşteptate din picioare şi murind pe terenul de tenis la varsta de

40 de ani? Unul din motive ar putea fi că şi-au petrecut viaţa infundandu-şi

organismul. Amintiţi-vă, calitatea vieţii voastre depinde de calitatea vieţii

celulelor voastre. Dacă circuitul sanguin este incărcat cu produşi reziduali,

restul organismului nu poate asigura o viaţă celulară sănătoasă, zdravănă

şi infloritoare – nici o biochimie capabilă să genereze o viaţă afectivă

echilibrată pentru un individ.

Dr. Alexis Carrel, un deţinător al Premiului Nobel din 1912 şi apoi

membru al Institutului Rockefeller, a pornit să demonstreze această teorie

prelevand ţesuturi de la pui (care in mod normal au o medie de varstă de

11 ani) a păstrat celulele in viaţă eliberandu-le de propriile lor reziduuri

şi alimentandu- le cu substanţele hrănitoare de care aveau nevoie. Aceste

celule au putut fi ţinute in viaţă timp de 34 de ani, după care cei de la

Institutul Rockefeller s-au convins că puteau să le ţină in viaţă la nesfarşit

şi au incheiat experimentul.

Ce procent din dieta voastră il formează alimentele cu conţinut ridicat

de apă? Dacă ar fi să faceţi o listă cu tot ce aţi ingerat in ultima săptămană,

ce procent de apă aţi găsi? Ar fi 70%? Mă indoiesc. Sau 50%? 25? 15?

Cand pun această intrebare la seminarele mele, de obicei constat că

majoritatea oamenilor mănancă alimente care conţin 15-20% apă. Şi acest

procent este indiscutabil mai ridicat decat cel al restului populaţiei. Să vă

spun ceva: 15% este un procent sinucigaş. Dacă nu mă credeţi, doar

uitaţi-vă pe statisticile pentru cancer şi boli de inimă şi treceţi in revistă

ce fel de alimente recomandă Academia Naţională de ştiinţe să evitaţi,

precum şi cantitatea de apă conţinută de aceste alimente. Dacă vă uitaţi la

natură, la animalele cele mai mari şi mai puternice, veţi descoperi că

acestea sunt ierbivore. Gorile, elefanţi, rinoceri şi toate celelalte mănancă

doar hrană bogată in apă. Ierbivorele trăiesc mai mult decat carnivorele.

Gandiţi-vă la un vultur. De ce credeţi că arată aşa? Nu mănancă hrană

bogată in apă. Dacă mancaţi ceva deshidratat şi mort, inchipuiţi-vă cum

aţi arăta. Nu glumesc decat cu jumătate de gură. O construcţie poate fi

doar atat de solidă şi elegantă pe cat sunt părţile din care este făcută.

Acelaşi lucru este valabil şi pentru organismul vostru. Dacă vreţi să vă

simţiţi plin de viaţă, bunul simţ vă dictează să mancaţi alimente vii/

proaspete cu un conţinut ridicat de apă. Este mai simplu decat credeţi.

Cum să vă asiguraţi că 70% din dieta voastră este formată din alimente

cu conţinut ridicat de apă? Foarte simplu. Aveţi grijă ca de acum incolo

să mancaţi o salată la fiecare masă. Să aveţi intotdeauna ca gustare la

indemană un fruct in loc de un baton de ciocolată. Vă veţi da seama cat

de mult contează aceasta atunci cand veţi vedea că organismul vostru

funcţionează mai eficient lăsandu-vă să vă simţiţi cat se poate de bine!

Al treilea secret al unui trai sănătos este principiul combinării eficiente

a alimentelor. Nu demult, un medic, doctor in medicină, pe nume Steven

Smith, şi-a sărbătorit cea de-a o suta aniversare. Cand a fost intrebat cum

de a reuşit să trăiască atat de mult, a răspuns: „Ai grijă de stomacul tău

primii 50 de ani şi el va avea grijă de tine următorii 50.” Nu s-au spus

vreodată vorbe mai adevărate

Categorii:Uncategorized
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: